MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ekolodzy chcieli unieważnienia decyzji środowiskowej o porcie Bydgoszcz-Emilianowo. Przegrali w sądzie

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
WSA orzekł, że decyzja środowiskowa o budowie terminala w podbydgoskim Emilianowie jest ważna
WSA orzekł, że decyzja środowiskowa o budowie terminala w podbydgoskim Emilianowie jest ważna Dariusz Bloch
Bydgoskie Forum Ekologiczne poszło do sądu administracyjnego z zadaniem uchylenia decyzji środowiskowej na budowę portu multimodalnego w podbydgoskim Emilianowie. W sądzie przegrali, wciąż jednak mogą się odwołać od wyroku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy odrzucił skargę Bydgoskiego Forum Ekologicznego, które chciało unieważnienia decyzji środowiskowej dla budowy terminalu Bydgoszcz-Emilianowo. Na razie oznacza to tyle, że decyzja środowiskowa dla portu obowiązuje i nic nie stoi na przeszkodzie inwestycji. To o tyle ważne, że w ciągu najbliższych miesięcy mogą zapaść decyzje o przydziale środków z Unii Europejskiej na terminal.

Wójt nie może wydać decyzji?

Sporną decyzję środowiskową wydał w w połowie ub. roku wójt Nowej Wsi Wielkiej. Nastąpiło to po porozumieniu z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Bydgoskie Forum Ekologiczne zaskarżyło tę decyzję, uważając, że wójt tej decyzji podjąć nie może, a spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo nie może realizować tej inwestycji.

Skarga ekologów najpierw trafiła do Samorzadowego Kolegium Odwoławczego, SKO skargę odrzuciło.

Bydgoskie Forum Ekologiczne decyzji SKO nie uznało i skierowało pod koniec ub. roku sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, podtrzymując swoje argumenty. WSA również odrzucił tę skargę.

Można złożyć kasację

Stronom przysługuje prawo do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Problem polega jednak na tym, że w NSA na rozpatrzenie skargi kasacyjnej trzeba czekać nawet 1,5 roku.

Intermodalny terminal ma być elementem wiążącym porty w Trójmieście z zapleczem w głębi kraju. Ma w sobie skupiać trzy drogi transportowe - rzeczną, drogowa oraz kolejową. O ile na lądzie - jak widać - wszystko powoli idzie w dobrym kierunku, o tyle z Wisłą nie wiadomo, co będzie. Do tej pory bowiem nie ustalono, czy port rzeczny ma być na terenie Bydgoszczy i osiedla Łęgnowo, czy na terenie gminy Solec Kujawski. Pod znakiem zapytania staje też żeglowność samej rzeki.

Porozumienie o budowie terminala zawarto między wojewodą kujawsko-pomorskim, Gminą Nowa Wieś Wielka, Polskimi Kolejami Państwowymi S.A., Zarządem Morskim Portu Gdynia S.A., Spółką Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa oraz PKP CARGO S.A. podpisano kilka ładnych lat temu. Tereny terminala są własnością PKP. Terminal będzie powstawał w trzech etapach, ma ruszyć w 2027 roku i być stopniowo rozbudowywany. Żeby na siebie zarobić, powinien rocznie przeładowywać ok. 80 tys. ton ładunków. W 2030 Gdynia planuje rozładowywać w Emilianowie 1,5 mln ton ładunków.

Koszt budowy portu w najdroższym wariancie szacuje się na ok. 200 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Katastrofa śmigłowca z prezydentem Iranu. Co dalej z tym krajem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ekolodzy chcieli unieważnienia decyzji środowiskowej o porcie Bydgoszcz-Emilianowo. Przegrali w sądzie - Express Bydgoski

Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto